Malta. 5 diena. Gozo sala – Xlendi – Azure Window – Victoria

DSC03841 (1024x768)
Penkta nuostabi diena mūsų laukė Maltos Gozo saloje. Į Gozo salą persikelti nusprendėme su automobiliu, kad spėtume kuo daugiau aplankyti ir pamatyti per vieną dieną. Autobusų tinklas Gozo saloje išvystytas puikiai, kaip ir Maltos saloje, tačiau dėl sudėtingo reljefo jis vyksta irgi sudėtingai. Centrinis Gozo miestas arba sostinė yra Victoria ir iš šio miesto vyksta autobusai į įvairias salos dalis, tačiau su vienu trūkumu.
Cirkewwa uostas. Malta
Autobusų tinklo sistema primena vaikų piešiamą saulę: Victoria centras, o į visi kiti maršrutai tarsi saulės spinduliai. Taigi norint iš vienos vietos nuvykti į kitą, praktiškai visuomet turi sugrįžti į centrą. Autobusai važinėja kas valandą. Gozo saloje nusipirktas savaitinis bilietas netinka, reiks pirkti Gozo bilietus. Todėl su autobusu tokiu būdu važinėjant galima pamatyti labai nedaug, arba tik bėgant akis išdegus.
Keltas Gozo - Malta ( Gozo chanel line )
Keltas Gozo – Malta ( Gozo channel line )
Keltas plaukia kas 45 min. keleiviui bilietas kainuoja 4,65 Eur pirmyn/atgal, automobiliui su vairuotoju 15,70 Eur pirmyn/ atgal. Pinigai mokami grįžtant, Gozo salos uoste. Mes pasirinkome savaitgalį, kadangi išeiginėmis dienomis mažesnis srautas krovininių mašinų. Praktiškai keliasi vien turistai su lengvosiomis mašinomis. Darbo dienomis krovininės ir kitokios aptarnaujančios mašinos į keltą papuola be eilės, todėl turistams tenka ilgokai palaukti eilėse. Nuplukdoma į Gozo per 20 min. Tačiau keisti turistai kažkodėl tiesiog užgula kelte esančią kavinę ir skuba pavalgyti per tas 20 min. Jie tikriausiai įsivaizduoja, kad Gozo saloje neras kur tai padaryti…
Gozo sala. Malta
Persikėlus mus pasitinka žymiai žalesnė, palyginus su Malta, sala. Čia labiau išvystytas ir žemės ūkis. Yra ir vynuogynų (yra ir Maltoje keli). Gozo turi atskirą savo vyno gamybą. Yra atskirai Maltos ir atskirai yra Gozo vynas. Beje abiejų salų vynas yra labai puikus. Esant galimybei visiems rekomenduočiau paragauti ir kuo daugiau skirtingų vyno rūšių. Ragauti Maltoje vyno reikia dar ir todėl, kad kitur jo neteks ragauti. Malta neeksportuoja vyno į kitas šalis. Visas pagamintas vynas skirtas tik jų šaliai. Žinoma kažkokių išimčių yra, bet kitose šalyse jo įsigyti tikrai problema.
Salą pradėjome lankyti nuo kairiosios pusės ir pirma vieta kur nuvykome buvo Mgarr Ix-Xini. Čia turėjome pamatyti stačias uolas ir senovinį bokštą. Tačiau tikriausiai pasirinkome ne tą keliuką, kurių čia painiai daug ir atvykome į šią vietą truputį iš kitos pusės – nuo uolų ir bokšto mus skyrė tarpeklis. Norint atvykti teisingai, būtume sugaišę gerą pusvalandį, nors atrodė viskas ranka pasiekiama.
Mgarr Ix-Xini
Norint pasiekti bokštą, reikėtų grįžti atgal ir apvažiuoti visą tarpeklį. O keliukai veda prie vienos tarpeklio pusės, prie kitos pusės, kitais galima nusileisti į tarpeklio apačią, kur yra įrengtas ir paplūdimys su kavinėmis. Nemanėme, kad čia mums verta gaišti daug laiko. Tad mes tik trumpai pasigrožėjome gamtovaizdžiu, pavaikščiojome tarpeklio skardžiu ir vykome toliau, kadangi tai buvo pirmoji lankytina vieta ir buvo sunku orientuotis kiek laiko mes užtruksime kitose.
Xlendi. Gozo island
Sekanti lankoma vieta Xlendi miestelis. Važiuojame panašiai kaip su autobusu – grįžtame beveik į pagrindinį kelią ir vėl vėl atgal, tik jau kitu keliuku. Atvažiuojant į miestelį jau atsiveria puikus vaizdas.
Miestelis įsikūręs uolos papėdėje, čia taip pat įrengtas paplūdimys, daug kavinių ir turistų. Privažiavimas puikus ir aiškus. Visi atvykę turistai bazuojasi ties paplūdimiu, o mes pavažiavome truputi toliau, beveik į miestelio pakraštį. Ruošėmės keliauti artyn uolos, ten, kur ir visa masė turistų. Tačiau netikėtai mus sudomino tiltukas per šalia kelio esantį nedidelį tarpekliuką.
Matėsi, kad keliukas veda aukštyn, link jūros, bet niekas, išskyrus mus, juo nesidomėjo. Mes patraukėme keliuku aukštyn ir įsivaizdavome, kad tik užkopus išvysime jūrą. Tačiau užlipus pamatėme kažką panašaus į baltas kopas.
Xlendi. Gozo island
Tai nebuvo smėlio kopos, nes jos kietos, bet ir ne akmuo. Na kažkokia graži uoliena. Bet jūros nesimatė, todėl traukėme toliau. Priėjus “baltų kopų” pakraštį, žemyn atsivėrė “geltonos kopos” , o apačioje ir jūra.
Tačiau didžiausią žavesį sukėlė apačioje iš geltono tufo jūros ir vėjo suformuotos gamtos skulptūros, kurios didesnės už žmogų, įspūdingos ir atrodo lyg kas jas būtų čia atnešę ir padėję.
Negalėjome nenusileisti žemyn iš arčiau jų apžiūrėti. Nusileidus pasijunti lyg geltonoje dykumoje.
Xlendi. Gozo island
Įspūdį sustiprino tai, kad nesimatė nei gyvos dvasios. Praėjome viršuje informacinę lentą, kurioje nurodyta daug pėsčiųjų trasų, tačiau žmonių nesimatė. Skardis  įdomus ir pavojingas, kraštai ne status, aštrus, o apvalus, nuožulnus su nemažu nuolydžiu. Palijus juo tikrai labai pavojinga vaikščioti, nes net nepajusi kaip nučiuoši žemyn į jūrą.
Mes patraukėme atgal link Xlendi uolos, o ne tolyn trasomis, nes nieko tokio nesitikėjome ir tam neplanavome nei laiko, nei turėjome tinkamos avalynės. Eidami jūros uolos pakraščiu priėjome druskos rinkimo vietą.
Maltoje daug kur iki šių laikų naudojamas įdomus druskos rinkimo būdas. Minkštoje tufo uolienoje išgremžiamos nedidelės plokščios duobės. Būnant audringai jūrai, bangos tas duobes užpildo vandeniu, paskui saulė išgarina jūros vandenį, palikdama tik druską. Taip po truputį druskos duobėje daugėja, kol prisirenka pilna. Tada ji surenkama. Druskos rinkimo vietos atrodo egzotiškai. Jų daug kur yra Maltoje, nuošalesnėse vietose. Žymimos jos Salt Pans.
Xlendi. Gozo island
Nuo čia į dešinę atsivėrė ir Xlendi uolos, miestelis, o viršuje aukštai stovėjo senovinis bokštas. Nuostabi vieta į kurią mielai dar kartą sugrįžčiau ir skirčiau tam daug daugiau laiko. Pagal galimybes ir visą dieną.
Gozo sala. Jaunas parkas
Mes važiuojame toliau, link Gozo salos įžymybės  – uolos arkos Azure Window. Bandome trumpinti kažkaip kelią, kad tik nereikėtų važinėti pirmyn atgal. Taip belandžiodami tarp miestelių privažiavome mus pralinksminusį objektą – už Europos sąjungos lėšas įkurtą naują parką. Mums labai sunku suvokti kitas šalis, kurios neturi gėlo vandens, augmenijos. Supranti, kad mes tai turėdami visiškai nevertiname ir priimame, kaip savaime suprantama. Kartais net ir pamirštame pasigrožėti nuosavu kraštovaizdžiu. Na, bet tuo metu mums buvo linksma. Su tokia pagarba pasodinti keli medeliai, visur lentelės, kad saugoti, nerūkyti, nešiukšlinti. Parko aprašymas su tokiu pasididžiavimu, kad tai poilsio vieta, kur žmonės gali atvykti ir leisti laisvalaikį.
Azure Window. Gozo
Azure Window. Gozo island
Atvažiavus prie Azure Window, kuris randasi Dwejra Bay įlankoje, radome tikrą turistų spiečių. Tai labiausiai išreklamuota Maltos vieta, todėl turistai skuba pirmoje vietoje pamatyti šį grožį. Arka tikrai didelė ir įspūdinga. Daugelis smalsuolių stengiasi užkopti ant uolos viršaus, nors yra perspėjimai, kad uola sparčiai nyksta ir prašoma ją saugoti.
Dwejra Bay. Gozo island
Čia patyrėme didžiulį kontrastą tarp Xlendi vienumos bei ramybės ir Azure Window turistų antplūdžio ir keliamo jų triukšmo. Netoliese įrengtose mašinų stovėjimo aikštelėse pilna greito maisto kioskelių, kinietiško šlamšto pardavėjų turgelis. Autobusai važiuoja vienas po kito ir išleidžia minias turistų, kurie bėga ir bando suspėti nusifotografuoti per kelias jiems apžvalgai suteiktas  minutes. Tačiau norint, ramybės galima atrasti ir čia.
Fungus Rock. Dwejra Bay. Gozo island
Tereikia paėjėti kiek kairiau, link uolos Fungus Rock, esančio toje pačioje Dwejra Bay įlankoje. Autobusais atvežtiems turistams šios vietos apžvalgai gidai neduoda laiko, į ją pasižiūri tik iš tolo. Todėl čia vaikšto keli pavieniai, savarankiškai atvykę turistai.
Inland sea. Gozo island
Dar viena vieta, kurią galima aplankyti čia atvykus – Inland Sea. Kitaip vidinė jūra. Stačios uolos užstoja kaimelį nuo jūros, tačiau uolose yra siauras nedidelis plyšys, per kurį papuola jūros vanduo. Tokiu būdu atsirado nedidelis ežerėlis su jūros vandeniu, linksmai vadinamas jūra. Iš čia plukdomi turistai valtelėmis per šį siaurą tarpelį į pagrindinę jūrą link Azure Window arkos. Kadangi buvome jau praalkę ir mūsų nelaukė joks autobusas, užsukome papietauti į vietoje esančią užeigą, su vaizdu į vidinę jūrą. Geriau būtų į tikrą jūrą, nes kažko įspūdingo čia nepamatysi, bet neblogas vaizdas ir šis. Daugiau domino, koks bus maistas, tokioje judrioje turistinėje vietoje.
Aštuokojis česnakiniame padaže (Octopus in garlic)
Kažko ypatingo nesitikėjome, bet likome labai maloniai nustebinti, kai teko paragauti mūsų užsisakyto šviežiai sugauto aštuonkojo česnakiniame padaže. Porcija vienam beveik neįveikiama. Atskiroje lėkštėje aštuonkojis, sekančioje lėkštėje skrudintos bulvytės, dar sekančioje  – pilna daržovių. Kaina nesiskyrė nuo kitų kavinių  – 17 Eur porcija. Taip palepinome ne tik akis, bet ir skrandį. Skonis nuostabus, norėtųsi jo dar ir dar.
Ta'Pinu Basilica. Gozo island
Ta’Pinu Basilica
Toliau patraukėme link Ta’Pinu bazilikos, esančios netoli Ghasri miestelio. Bazilika stovi vieniša laukuose, tačiau kelias link jos nutiestas platus. Čia renkasi maldininkai iš viso pasaulio, tikėdami šventomis jos galiomis. Bazilikoje yra įrengta atskira patalpa, kurioje sukabinti žmonių laiškai su aprašymais, kokie stebuklai įvyko po apsilankymo joje. Čia meldžiama sveikatos sunkiems ir neišgydomiems ligoniams ir stebuklų. Pasirodo, įvyksta daug. Pats bazilikos vidus įrengtas baltai, kolonos išraižytos ir panašios į raižinius iš kaulo.
Ta’Pinu Basilica. Gozo island
Iš čia vykome į centrinę salos dalį, sostinę Victoria. Miesto centre yra kažkas panašaus į Maltos Mdiną, tik vadinama Čittadela. Mūsų tautiečiai ją vadina Citadele. Tai taip pat viduramžių miestelis, apjuostas gynybine siena. Randasi jis ant kalvos ir matomas iš daugelio Gozo salos vietų.
Čittadela. Gozo island
Šiuo metu Čitadelėje vyksta intensyvūs restauravimo darbai. Skirtingai nei Mdinoje, čia nebėra gyventojų ir tai jau grynai tik lankytina istorinė vieta. Po Mdinos jaukumo, Čitadelė atrodo negyva. Gal dėl vykstančių remontų, o gal dėl to, kad čia niekas nebegyvena. Čitadėlė labai panaši į Mdiną, bet viduramžių dvasios joje nėra. Gal pradžioje aplankius Čitadelę, o tik paskui Mdiną, ji paliktų geresnį įspūdį. Bet aplankyti vis tiek verta.
Malta, Gozo sala, Xlendi, Azure Window, Victoria
Vakarėjo, jautėmės pavargę. Buvo aplankyta tik viena salos pusė. O planuose buvo ir  Ggantija (Dzantija šventykla), kuri įrašyta į UNESCO paveldą, Ta’Kola Winmill (Takola malūnas), Xerri’s Grotto (urvas), Calypso Caves (Kalipsės ola), Ninu’s cave ir daug kitų mažiau įžymių vietų. Tačiau visur suspėti nepadėjo ir automobilis.

Jums taip pat gali patikti...