Kipras. Troodos. Platres – Tzielefos tiltas – Omodos – Afroditės uolos

Antrą dieną susiplanavome intensyvią ir planuojame nuvažiuoti apie 450 – 500 km. Mūsų pradinis tikslas Pano Platres miestelis, kuris randasi Trodos kalnų nei pačiam viršuje, nei papėdėje, kažkur per vidurį kalnų aukščio. Iki Limasolio (ženkluose Lemesos) važiuojame autostradomis A3, paskui persirikiuojame į A5, A1, nuo Limasolio renkamės B8 kelią su nuoroda TROODOS.

Kelias geras, kaip ir visur Kipre. Net siauriausi keliukai kalnuose pas juos puikūs, gal kur ir siauri, bet lygūs, tvarkingi, kaip naujai išlieti. Pirmas sustojimas poilsiui šalia Alassa miestelio esanti užtvanka po kaire.
Ji matoma praktiškai nuo kelio, bet kadangi norime pramiklinti kojas, tai nusukame kairėn, link užtvankos. Užtvanka labai smarkiai nusekusi ir savo viso grožio neturi. Ji turėtų būti įspūdingiausia pavasarį, kai kalnuose tirpsta sniegas ir joje vanduo smarkiai pakyla. Prie jos yra sena apgriuvusi kaip ir bažnytėlė ar koplytėlė, tai ji atstoja užtvankos vandens kiekio matuoklę: jei bažnytėlė matosi, vadinasi užtvanka nusekusi, jei iš po vandens kyšo tik bažnytėlės kryžius, reiškia užtvankoje vanduo pakilęs. Mums, deja, teko pamatyti visą, neapsemtą bažnytėlę.
Nuo čia prasideda ir vyno kelių nuorodos. Keliai pažymėti raudonais numeriais – kelio numeris su vynuogės keke. Vynus Kipre galima degustuoti beveik visur nemokamai, kainuoja tik nebent ekskursijos po vynines ir, priklausomai nuo vyninės, kainos nuo 1 iki 7 eur žmogui. Šiame kelyje labai linksmai pateiktos nuorodos: „ Rink bačkas ir ragauk nemokamai vyną“. Pakelėse kaba pakabintos vyno statinaitės, kurios reiškia, kad čia ieškok vynininės ir užsuk degustacijai. Kylant aukštyn, sparčiai krenta oro temperatūra, jei apačioje apie 16-17 laipsnių, tai ties Platres siekia tik 5 laipsnius. Diena labai saulėta ir tokia temperatūra netrukdo vaikščioti su trumpomis rankovėmis, vėjo nėra ir oras nuostabus. Tik neramina kelias, nes kelio danga jau vietomis snieguota, vietomis ledukas, o mašina su vasarinėmis padangomis, todėl aukščiau kaip Platres kilti nerizikuojame.
Troodos mountain. Cyprus
Pano Platres (Pano – aukštutinė, jei Kato – žemutinė) pasirinkome aplankyti, nes prisiskaitėme daug atsiliepimų. Tačiau tai fainas miestelis ir tiek, kaip ir daugelis kitų kalnų miestelių. Miestelis apmiręs, tvarkingas, švarus. Beje Kipras, palyginti su kitomis Viduržemio jūros regiono šalimis, pakankamai švarus ir tvarkingas, nėra tokio baisaus šiukšlyno, kaip kitur, o namai visur išvis tvarkingi, švarūs ir gražūs. Tik jei apačioje namai daugiau plokščiais stogais, graikiško, turkiško stiliaus, tai kalnuose daugiau panašūs į lietuviškus, dvišlaičiais stogais. Tenka ir jiems sniego :). Truputį pasivaikštome, bet nelabai randame kuo grožėtis, gatvelės daugiau eina aukštyn, žemyn, tik centrinė gatvelė eina tiesiai viename lygmenyje. Žmonių nelabai yra, gyvybės mažai. Bet pagrindinis tikslas šiame miestelyje buvo Millomeris waterfals (krioklys), tai ir pradedame jo ieškoti.
Millomeris waterfalls. Troodos mountain. Cyprus
Šiuo atveju GPS nepadeda, nes nuorodas duoda išvažiuoti iš miestelio ir nuveda link jo, bet į privačią valdą, kuri yra ant skardžio, o žemai krioklys. Iš šios vietos neįmanoma pasiekti krioklio, todėl tenka vadovautis kelio ženklais ir apsisukus grįžti į B8 kelią, vėl per miestelį, į kelią iš kur atvažiavome. B8 kelyje, likus iki Pano Platres kokiam 1 km  yra nedidelė nuoroda į kairę MILLOMERIS WATERFALLS 2 km. Kelias smarkiai eina žemyn ir posūkiukais posūkiukais nusileidžiama iki paties krioklio.
Nuo stovėjimo aikštelės praktiškai kelios minutės pėsčiomis leistis dar žemyn akmeniniais laiptukais. Pats krioklys nedidelis, bet gražus. Prieš patį krioklį yra padarytas tiltukas, nuo kurios gali grožėtis vaizdu. Kai žiema ir žmonių nedaug, tai puiku, bet jei sezono metu ir žmonių daugiau, tai gali tekti palaukti ir eilėje, kad prie jo prieiti, nes vietos labai nedaug.
Nuo krioklio važiuojame link „Tzielefos bridge“, tai venecijiečių laikų statybos tiltas, vienas iš kelių esančių šioje teritorijoje. Nuo Pano Platres iki jo apie 17 km, bet ne kiek dėl tilto važiuojame, kiek labai vaizdingas kelias. Po dešine puse beveik visą laiką matosi snieguota Olimpo kalno viršūnė, gražūs kalnų slėniai.
Netoli iki Tzielefos tilto, po kaire kelio puse sustojame  žvilgtelėti  į dar vieną užtvanką – Arminou reservoir. Mums vaizdas nuo viršaus į slėnį, kuriame ji yra. Kaip ir visos užtvankos šiuo metu ji smarkiai nusekusi. Nuo čia pradedame serpantinais leistis žemyn. Ant kelio daug kur mėtosi nuo kalnų atskilusių uolos gabalų, kai kuriuos reikia apvažinėti. Tikimės, kad mums netyčia koks vienas kitas ant stogo nenukris.
20170111_124231
Arminou
„Tzielefos bridge“ yra nuorodos į kairę pusę, kur galima pasistatyti mašiną. Aikštelėje stovėjo dar keletas mašinų, bet tie visi turistai kažkur keliavo ir ties tiltu ilgai neužsibuvo, tik pro jį praeidavo ir kažkur tolyn visi nueidavo. Mes nelabai žinojome, ką ten dar turėtume pamatyti ir kur veda esantys keliukai, todėl pasitenkinome tik tilto aplankymu ir trumpa pertrauka vaizdingoje vietoje.
Kipras, Troodos, Platres, Tzielefos, Omodos, Afroditės uolos, savarankiškos kelionės
Tzielefos bridge
Nuo Tzelefos važiuojame link Omodos miestelio, pasikliaujame GPS vedamu keliu, o ne kelio ženklais. Važiuojame gana siaurais kalnų ir kaimo keliukais, vaizdai malonūs, priešais atvažiuojančių mašinų nesutikome, tai ir tas vienos mašinos pločio keliukas neišgąsdino. Omodoje turime numatę tikslą be miestelio aplankymo užsukti papietauti į Tripadvisor  5* balais įvertintą restoraną „ Katoi“ (25 Linou str. Omodos). Miestelio centre yra nemokama parkavimo aikštelė, kurioje ir paliekame automobilį. Jei prie jūros žalia, nes šilta, kalnuose žalia, nes auga pušys, tai kalnų miesteliuose toks ruduo, medžiai be lapų, pilka, kur ne kur dar vazonuose žaliuoja žmonių pasodintos gėlės ir tos vos gyvos.
Omodos. Cyprus
Pats miestelis paliko labai gerą įspūdį, mielas jaukus, senovinis. Miestelio gatvės tokios siauros, tiesiog žaislinės, visos grįstos akmenimis. O kaip juokingai skamba pavadinimai: jei pas mus na nedidelė gatvė, tai pas juos tokia gatvė vadinasi AVENIU  kažkokiu tai pavadinimu, o jei tarpas tarp namų, kur ne visur dviračiu pravažiuosi, tai jau GATVĖ. Taip tomis gatvėmis ir ėjome ieškodami restorano.
Nuorodų į restoraną daug, o viena nuoroda net sutrikdė, kelis kartus grįžau apsižiūrėti ar teisingai supratau. Rodo į dešinę, pasižiūriu į dešinę, o ten toks siauras tarpelis tarp namų, kad reiktų eiti pasisukus šonu. Hm, galvoju tikriausiai ne taip, grįžtu, pasitikslinu, na taip. Ir sakau, čia toks kelias į restoraną? Tai kaip jį turistai suranda? Na tiesa tik tokia, kad į tą restoraną pasirodo daug kelių ir savininkai nepatingėjo prikabinti daug nuorodų, kad tik nenuklystum kur kitur pas konkurentus.
Sėkmingai suradus restoraną, susėdam pietiniam poilsiui. Ir jeigu kieme prie 5 laipsnių šilumos gali vaikščioti trumpomis rankovėmis, tai pastate viduje šalta, nepadeda net besikūrenantis židinys. Šaltos naktys gerai atšaldo pastatus. Šiame restorane nusprendžiame išbandyti MEZE, apie kurią tiek daug girdėta. Kipre yra labai populiaru užsisakyti meze. Tai kažkas panašaus į degustacinį meniu, kai tau atneša po nedaug paragauti daug įvairių patiekalų. Kiekiai nedideli, bet pakankamai daug patiekalų ir vienos porcijos meze vienam žmogui smarkiai per daug.
Katoi restaurant. Omodos. Cyprus
Porcija mezes šiame restorane kainuoja 20 eur. Kiti karšti patiekalai tiek arba daugiau kainuoja. Taigi kas įėjo į mūsų meze: atnešė įvairių duonelių, kelių rūšių labai skanių kažkokių padažų dubenėliuose, žalių salotų (kažkas panašaus į graikiškas salotas), dubenėlis marinuotų daržovių, burokėlių salotos lyg tai su sūriu ar kažkuo, bet labai skanios, rizotas su grybais, nedidelėje keptuvėlėje cukinijos užkepėlė su kiaušiniu, vegetariški kepsniai su kruopomis (panašiomis į kuskusą), mousaka (nac. graikų patiekalas, sluoksniuotas apkepas iš daržovių ir mėsos faršo), ant kepto sūrio riekės patiekta dešrelė (panašu parūkyta, neaišku kokio gyvulio, bet gryna mėsa), kepta vištiena, kiaulienos kepsneliai iš maltos mėsos ant kažkokio paplotėlio ir apipiltas kaip grietinėlės padažu, avienos šašlykas ant iešmelių… Belieka gailėtis, kad pas mus tokie dalykai nepopuliarūs. Galėtų kiekviena kavinė ar restoranas turėti savo meniu pristatymą realiam pavidale. Jau aš tai tikrai valgyčiau. Pravažiuojant teko matyti reklamą ir  jūros gėrybių meze. Tikriausiai fantastika.
Meze. Katoi restaurant. Omodos. Cyprus
Papietavę traukiame toliau šliaužioti po miestelį. Miestelio centre yra senovinis vienuolynas ( The Monastery of the Holy Cross). Įėjimas nemokamas. Pasivaikščiojome po vidinį kiemelį, vėliau užsukome į vidų. Apskritai, tai nesu bažnyčių lankymo mėgėja, nebent užsuku, kai jos yra pakeliui, prie to paties. Daugiau šiuose kraštuose mane žavi pats principas, kad jos yra atviros ištisą parą visiems lankytojams. Jei ir prirakintos kokiu kabliuku, tai tik tam, kad vėjas durų nedaužytų. Bet kuriuo paros metu žmogus gali ateiti aplankyti. Gal žmogui naktį atėjo noras pasimelsti? Žavi tuo, kad bandai palyginti ar tai būtų toks principas įmanomas Lietuvoje? Po kelių dienų bažnytėlė būtų nusiaubta? Ką pirmoje vietoje išneštų: klauptus, suolus ar šventus paveikslus? O gal benamiai ar valkatos susirinktų pagerti? Sunkiai įsivaizduojama, kad pas mus ne pamaldų metu ir net per naktį būtų pilnai atvira, nerakinta palikta bažnyčia.
The Monastery of the Holy Cross
 Taigi Omodos vienuolynas. Džiaugiuosi, kad užsukau į vidų. Nustebino. Jei kitos bažnyčios yra pakankamai saikingos puošybos sferoje, tai ši labai puošni, erdvi, šviesi.  Pasakyčiau labai prabangi ir buvo netikėta tai matyti. Žodžiu Omodoje man viskas patiko, džiaugiuosi aplankiusi šį miestelį ir kitiems rekomenduočiau.
Iš Omodos patraukėme link Vouni (Bouni) miestelio, šalia kurio yra Vlassides Winery (vyninė). Tripadvisor vertinimas 5*, tikriausiai vienintelė Kipre tokiu įvertinimu. Bėda ta, kad dirba nuo 11 val iki 16 val, o ne sezono metu, jei nėra lankytojų gal ir anksčiau užsidaro. Greitai bus 16 val, o iki jos nuo Omodos apie 15 km. Net jei ir spėtume iki užsidarymo atvažiuoti, suprantame, kad degustacija būtų tornado greitumu, pasitenkinimo nespėtume pajusti, tik pliusiuką užsidėtume savo maršrute.  Kad ir kaip skriejome kalnų keliais, bet vyninę pasiekėme 16 val. Pabučiavome užrakintas duris ir likome nieko nepešę. Vyninė labai moderni, įrengta kalno šlaite, tiesiog įsegta į kalną. Dizainas betono ir stiklo derinys, nuo vyninės terasos atsiveria kalnų, apaugusių vynuogynais vaizdas. Nors verk, kaip gaila. Gaila, kad nebeturime laiko ir Vouni miestelio lankymui, teko pravažiuoti tik miestelio pakraščiu. Apie šį miestelį labai mažai informacijos radau internete, tiksliau nieko. Turistai jo kažkaip neradę gal. Bet būtent į šį miestelį norėčiau sugrįžti dar kartą ir skirti jam daugiau laiko. Pats Vouni įsikuręs ant uolos šlaito ar kitaip sakant ant nedidelio kalno viršaus, nes iš visų pusių atsiveria kalnų panorama. Jei kituose kalnų miesteliuose daugiau tinkuoti namukai, tai šitie senoviniai, akmeniniai. Toks tikrai viduramžiškas miestelis.  Saulė jau vakarėjo, o norėjosi suspėti dar aplankyti Afroditės uolas. Todėl nuo kalnų teko greitai leistis link jūros apie 55km.
Aphrodite rock. Petra tou Ramiou. Cyprus
Pasirinkome kryptį link Avdimou, o nuo jo galima važiuoti A6 greitkeliu arba rinktis B6, ne autostrada, bet normalus kelias, tačiau netoli jūros labai vaizdingas. Pasirenkant navigacijoje Aphrodite beach kartais iškyla sunkumų, nes dažnai duoda ne tą vietą, o kažkurį paplūdimį už Pafoso, o šis randasi tarp Pafoso ir Limasolio (Lemesos). Todėl ieškoti geriau PETRA TOU RAMIOU. B6 kelias veda palei jūrą ir galima matyti uolas praktiškai iš mašinos. Daug šalia kelio praplatėjimų, trumpam sustojimui, kad pasižvalgyti į uolas iš viršaus, nes uolos žemai. Prie pačios Afroditės uolos, dešinėje pusėje yra kavinė ir gana didelė stovėjimo aikštelė. Nuo kavinės yra požeminis perėjimas į paplūdimį, kuriame yra Kipro įžymiausia uola, Kipro pasididžiavimas. Skubame kiek galime, nes saulė jau ties horizontu ir tos minutė – dvi, kol pereisime požeminę perėją yra labai ilgai.
Įspūdingiausi vaizdai liko tik atmintyje, nes leidžiantis saulei, vakarinių spindulių apšviestos uolos atrodo labai šiltos, gražios, išraiškingos. Nufotografuoti spėjome tik uolas nusileidus saulei, nes viskas įvyko atrodo per vieną akimirką, čia saulė yra, čia jau prietema. Požemine perėja grįžome atgal link automobilio, jau ir tamsu visai. Dienos metu, nuo mašinų stovėjimo aikštelės galima pakilti pėsčiomis ant kalno į apžvalgos aikštelę, nuo kurios atsiveria  Afroditės paplūdimys visu savo grožiu. Norint rasti pėsčiųjų trasą, reikia paėjėti  aikštele į priešingą pusę, nei jūra, tada sukti dešinėn tiltuku. Čia prasideda pėščiųjų trąsa link apžvalgos aikštelės kalne.
Deja mums jau tamsu, belieka keliauti atgal į viešbutį, iki kurio viso labo 170km. Važiuojame tik autostradomis (A6, A1, A5, A3), tai po 2 valandų jau mėgaujamės gurmaniška vakariene savo puikiame viešbutyje, o nuovargį bandome nuplauti barmeno suplaktais kokteiliukais, kuriuos pradėjome ragauti pagal sąrašą, eilės tvarka. Kad nesusimaišytume 🙂

Jums taip pat gali patikti...